مطالب مرتبط:
اجاره خیابان های میادین میوه ممنوع
سوپرایز تولد عجیب و غریب مرجانه گلچین توسط دوستانش در خیابان + فیلم
اجاره خیابان های میادین میوه ممنوع!
اجرای 3 هزار متر رنگ آمیزی جداول در خیابان دماوند
اجاره خیابان های میادین میوه ممنوع
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 21 بهمن 1402 ساعت 22:302024-02-10سياسي

«حجیت خیابان» در مشروعیت زدایی از رژیم سیاسی


اغلب محققان امروزی، انقلاب را عبارت از تغییراتی اساسی می دانند که در نهادهای سیاسی و ساخت اجتماعی نظام گذشته و با شرکت توده های مردم، پدید می آید، - لذا انقلاب پدیده ای کاملا توده ای است.

خبرگزاری فارس_ یادداشت_ قدرت الله رحمانی: ازاله مشروعیت یک رژیم سیاسی از طریق اِعمال قوه موسس و به اتکاءاراده ملی، به تحقق چهار وضعیت خارجی وابسته است.

این وضعیت های چهارگانه عبارت است از ظهورعینی خواست ملی، مطالبه تغییر نظام سیاسی مبتنی بر خواست ملی، استمرار خواست ملی تغییرنظام، و تعیّن رهبری بلامعارض خواست ملی.

مقاله حاضرمی کوشد با روش مطالعه کتابخانه ای، و ازطریق استناد به منابع معتبرتاریخی و ارجاع به حوادث واقعه، میزان تحقق وضعیت های چهارگانه موصوف را درجریان انقلاب اسلامی ملت ایران(1357شمسی- 1979میلادی) واکاوی کرده وچگونگی ظهور اراده ملی و اعمال قوه موسس در ازاله مشروعیت رژیم سلطنتی را از منظر حقوق عمومی،توصیف وتحلیل نماید.

نتایج پژوهش نشان می د هد در بستر وقایع20ماهه حدفاصل اوایل سال1356تااواخرسال1357، خصائص چهارگانه یک جنبش انقلابی زایل کننده مشروعیت از رژیم سیاسی مستقر، دست کم دوماه پیش از پیروزی قطعی انقلاب اسلامی و سقوط کامل رژیم پهلوی در22بهمن1357، به تمامه و درحدّکمال تحقق یافته است.


برچسب ها: مشروعیت - سیاسی - انقلاب - تغییر - وضعیت - انقلاب اسلامی - نظام
آخرین اخبار سرویس:

«حجیت خیابان» در مشروعیت زدایی از رژیم سیاسی

«حجیت خیابان» در مشروعیت زدایی از رژیم سیاسی