مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 18 دی 1402 ساعت 10:272024-01-08اجتماعي

غارها؛ گنجینه های ناشناخته خراسان رضوی


در گوشه و کنار این استان می توان غارهای زیبا و منحصر به فردی مشاهده کرد که طبیعت گردان و کوهنوردان را به خود می خواند.

هرچند مطابق بررسی های اولیه، - خراسان رضوی با بیش از 220 تا 300 غار شناسایی شده می تواند در حوزه جاذبه های غارنوردی، دارای ظرفیت های عظیمی باشد، اما شاید کمتر کسی با غارهای این استان آشنا باشد.

در واقع غارها از جمله مهمترین ذخایر طبیعی و میراثی این استان هستند و ضمن اینکه منابعی غنی برای تأمین آب های زیرزمینی محسوب می شوند، آثار تاریخی و سنگ نگاره های کم نظیری در آنها یافت می شود و از این لحاظ، مکان هایی پراهمیت برای جذب گردشگر به حساب می آیند.

غارها همچنین زیستگاه بسیاری از جانداران نادر از جمله خفاش های کمیابی هستند که وجود آنها برای مبارزه با آفات، رشد گیاهان و سلامت درختان موجود دارای اهمیت بسیاری است.

بنابراین غارها هم میراث طبیعی ارزشمندی و هم میراث فرهنگی مهمی محسوب می شوند و از این رو، حفظ اکوسیستم و آثار تاریخی موجود در غارها هم از نظر ارزش های زیست محیطی و هم از نظر درآمدزایی بسیار حائز اهمیت است.

دانشیار ژئومورفولوژی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در همین خصوص به ایسنا گفت: هرچند به لحاظ علمی غار یک مجرای زیرزمینی طبیعی است که قطر آن می تواند چند سانتیمتر باشد و تا ده ها متر هم ادامه پیدا کند، ولی به لح


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

غارها؛ گنجینه های ناشناخته خراسان رضوی

غارها؛ گنجینه های ناشناخته خراسان رضوی