مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 9 دی 1402 ساعت 09:082023-12-30سياسي

روایتی از حماسه 9دی مردم آستانه اشرفیه در سال 57


خبرگزاری فارس، آستانه اشرفیه؛ سعید شفیعی ثابت: روز نهم دی ماه شاید برای ملت ایران یادآور آن حماسه عظیم سال 88 و آن اتفاقات تاریخی مردمان قم، مشهد، تهران و چند شهر دیگر در سال 88 باشد اما کمتر کسی از حماسه 9 دی سال 57 در شهرستان آستانه اشرفیه و آن دلاورمردی ها چیزی می داند، زیرا آن اتفاق زیاد برای نسل جدید بازگو نشده است.

در نهم دی ماه سال 1357 در ادامه اعتراضات نیروهای انقلابی به رژیم پهلوی، مأموران شهربانی آستانه اشرفیه، تعداد زیادی از مغازه های واقع در هسته مرکزی این شهرستان مذهبی را به آتش کشیدند که در نهایت منجر به تسخیر شهربانی توسط نیروهای انقلابی و تسلط آنان بر شهر شد.

در این واقعه شهر به مدت سه شبانه روز توسط انقلابیون اداره شد.

در دوران رژیم طاغوت، شهرستان آستانه اشرفیه به واسطه وجود مرقد مبارک حضرت سلطان سید جلال الدین اشرف (ع) و روحانیون مبارز از جمله آیت الله ضیایی به کانون فعالیت های انقلابیون گیلان به خصوص شهرستان های شرقی این استان تبدیل شده بود.

در دوران مبارزات با رژیم ستم شاهی، مسجد جامع آستانه اشرفیه محل تجمع نیروهای انقلابی بود و این مسجد هسته اصلی تحرکات انقلابی در آن زمان بود و محل و قرار بسیاری از سخنرانی ها و تجمعات اعتراض آمیز از همین مکان به گوش افراد می رسید.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

روایتی از حماسه 9دی مردم آستانه اشرفیه در سال 57

روایتی از حماسه 9دی مردم آستانه اشرفیه در سال 57