مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 5 دی 1402 ساعت 10:502023-12-26سياسي

آیا به پیچ تاریخی نظام بین الملل رسیده ایم؟!


وقتی جنگ و درگیری در نظام بین الملل زیاد می شود، این بدان معناست که قدرت هژمونیکِ نظم مستقر که در شرایط کنونی دولت آمریکا است، دیگر از توانایی های سابق خود جهت مهار درگیری ها برخوردار نیست و نمی تواند با اتکا به ابزارهای نهادی و سازمانی، - قدرت نرم، و البته قدرت سخت خود، جلوی اوج گیری درگیری هایی که به هیچ عنوان به نفع آن نیستند را بگیرد.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، الف نوشت؛ یکی از مشهورترین کتاب هایی که در حوزه روابط بین الملل، با محوریت سیاستِ قدرت های بزرگ و نسبت آن ها با نظام بین الملل در دوره های مختلف تاریخی نوشته شده، کتاب ظهور و سقوط قدرت های بزرگ نوشته پل کندی ، اندیشمند انگلیسی عرصه روابط بین الملل است.

کندی در کتاب خود با اشاره به دوره های تاریخی مختلف، توضیح می دهد که چگونه قدرت های جدید به بازیگران غالب در عرصه نظام بین الملل تبدیل شده اند ( قدرت های سابق را کنار زده اند) و سازوکارهای مطلوب و مدنظر خود را از منظر یک کنشگر هژمونیک مستقر کرده و سپس در یک چرخه تاریخی، به تدریج دچار زوال شده و قدرت های جدید ظهور پیدا کرده اند و نظم های جدید بین المللی حاکم شده اند.

از این رو، شماری از اندیش مندان عرصه روابط بین الملل در اقصی نقاط جهان به طور خاص بر این مساله تاکید دارند که جهان و یا بهتر بگویم نظام بین المللی دنیا نیز اکنون در


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

آیا به پیچ تاریخی نظام بین الملل رسیده ایم؟!

آیا به پیچ تاریخی نظام بین الملل رسیده ایم؟!