مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 2 دی 1402 ساعت 14:302023-12-23دانش

ساحل دریاچه «ثرثار» عراق؛ منشأ طوفان های گردوغبار غرب ایران


پژوهش محققان دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران نشان می دهد ساحل دریاچه ثرثار عراق در سال های اخیر بزرگ ترین منشأ گردوغبار در غرب ایران بوده است.

- پژوهش محققان دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران نشان می دهد ساحل دریاچه ثرثار عراق در سال های اخیر بزرگ ترین منشأ گردوغبار در غرب ایران بوده است.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، پژوهشی که اخیرا در قالب رساله دکتری آذر بیرانوند به راهنمایی دکتر قاسم عزیزی، استاد گروه جغرافیای طبیعی دانشگاه تهران با همکاری دکتر امید علیزاده، دانشیار گروه فیزیک فضا در مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران و دکتر علی درویشی بلورانی، دانشیار گروه سنجش از دور و GIS دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران انجام شده است، علل و منشأ طوفان های گردوغبار در غرب کشور را با استفاده از اطلاعات زمین‎ پایه، مدل ها و داده های هواشناسی، تصاویر ماهواره ای و شاخص های تحلیلی بررسی می کند.

به گفته دکتر قاسم عزیزی، در این مطالعه، مسیر طوفان های گردوغبار در غرب ایران و کانون این طوفان ها با دیدی چندجانبه و با استفاده از داده های چندگانه بررسی شده است.

این تحقیق، بیش از 300 روز دارای طوفان گردوغبار منطقه ای در دوره زمانی 2000 تا 2016 را با استفاده از تصاویر ماهواره مادیس (MODIS) و نقشه‎ پارامترهای هواشناسی مورد سنجش قرار داده و با تأکید بر سرعت و جهت باد، منشأ


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

ساحل دریاچه «ثرثار» عراق؛ منشأ طوفان های گردوغبار غرب ایران

ساحل دریاچه «ثرثار» عراق؛ منشأ طوفان های گردوغبار غرب ایران