مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 30 دی 1402 ساعت 16:202024-01-20ورزشي

بازی های بومی محلی، فرهنگی فراموش شده در زندگی خراسانی ها


خراسان رضوی با داشتن فرهنگ غنی و متشکل از اقوام مختلف دارای بیش از 200 نوع بازی بومی و محلی است که هم اکنون اکثر این بازی ها فراموش شده است.

- ایسنا/خراسان رضوی خراسان رضوی با داشتن فرهنگ غنی و متشکل از اقوام مختلف دارای بیش از 200 نوع بازی بومی و محلی است که هم اکنون اکثر این بازی ها فراموش شده است.

به رغم اینکه بخش اعظمی از تاریخ تشکیل دهنده خراسان رضوی در بحث بازی های بومی و محلی خلاصه می شود که در گذشته های نه چندان دور به عنوان یک فعالیت تفریحی و ورزشی نقش بسزایی در سلامت جسمی و فکری مردم روستا ایفا می کرد، اما امروزه با گسترش تکنولوژی و رایانه ای شدن بازی های کودکان، بسیاری از اسباب بازی های سنتی و بومی که زمانی نه چندان دور جایگاه ویژه ای در جامعه ایران داشت، به دست فراموشی سپرده شده است.

بالابلندی، تیله بازی، خاله بازی، خروس جنگی، شاه و وزیر، شمع گل پروانه، عمو زنجیرباف، قایم باشک، کلاغ پر، گل یا پوچ، لی لی، هفت سنگ، وسطی و ده ها بازی دیگر که هر یک نامی آشنا برای نسل هایی از ایرانیان است، بازی های کودکانه فراموش شده ای هستند که به تاریخ پیوسته است.

بازی های منسوخ شده سال ها پیش به هر کوچه ای که قدم می گذاشتیم پر از هیاهوی کودکانه، شادی و هیجان وصف ناپذیر بازی های بومی محلی بود که در کل فضا را به خود اختصاص می داد، نوعی ه


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

بازی های بومی محلی، فرهنگی فراموش شده در زندگی خراسانی ها

بازی های بومی محلی، فرهنگی فراموش شده در زندگی خراسانی ها