مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 6 دی 1402 ساعت 11:102023-12-27اجتماعي

آس بادهای سنگان خواف در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد


رییس اداره ثبت و حریم آثار تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی از ثبت آس بادهای سنگان خواف در فهرست آثار ملی کشور خبر داد.

- ایسنا/خراسان رضوی رییس اداره ثبت و حریم آثار تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی از ثبت آس بادهای سنگان خواف در فهرست آثار ملی کشور خبر داد.

محمود طغرایی ششم دی ماه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: آس بادهای تاریخی شهر سنگان شهرستان خواف به شماره 33966 و مورخ یازدهم مردادماه 1402 در فهرست آثار ملی ایران ثبت و به استان خراسان رضوی ابلاغ شد.

وی افزود: این آس بادها که در جنوب شرقی شهر کنونی سنگان قرار دارد، شامل ده دستگاه سازه آس باد است که به صورت خطی و متصل به هم از دوره قاجار تاکنون باقی مانده اند.

رییس اداره ثبت وحریم آثار تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی ادامه داد: آس بادها، سازه های نسبتاً بلند خشتی هستند که درگذشته در مسیر بادهای موسمی یا محلی ساخته می شدند و با استفاده از توان باد و تبدیل آن به نیروی چرخشی و اتصال آن به سنگ آسیاب، گندم و سایر غلات را آرد می کردند، آس بادها عمدتاً در نواحی شرقی ایران و اغلب در مسیر بادهای 120 روزه سیستان ساخته شده اند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

آس بادهای سنگان خواف در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد

آس بادهای سنگان خواف در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد