مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 4 دی 1402 ساعت 07:102023-12-25اقتصادي

تقابل پسروی خزر و سیلاب های ناگهانی پاییزی


تقابل طبیعی بین کاهش سطح تراز آب دریای خزر و سیلاب های ناگهانی در فصل پاییز سبب ایجاد لندفرم تراس فرسایشی در بستر رودخانه های منتهی به دریا شده است.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از مازندران، تقابل طبیعی بین کاهش سطح تراز آب دریای خزر و سیلاب های ناگهانی در فصل پاییز سبب ایجاد لندفرم تراس فرسایشی در بستر رودخانه های منتهی به دریا شده است.

همایون خوشروان یک پژوهشگر دریایی در همین خصوص در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در مازندران، اظهار کرد: در مواقع بارندگی های تند، پُرآب شدن رودخانه ها سبب افزایش پهنای کانال رود و هجوم آب به اراضی حاشیه رودخانه در ناحیه مشرف به دهانه رودخانه در ساحل شده است.

وی افزود: با فروکش کردن باران و کاهش دبی رودخانه به تدریج آثار تراس فرسایشی نمایان می شود.

این پژوهشگر دریایی بیان کرد: طی بازدیدی که از رودخانه درویش آباد داشتم دو تراس فرسایشی در حاشیه کانال رودخانه مشاهده شد که به خوبی اثر سیلاب را بر فرسایش رسوبات ماسه ای پشت ساحل و خاکریز دریای خزر را نشان می دهد.

خوشروان ادامه داد: این ناحیه فرسایشی در سال های 1374 تا 1384 کاملا زیر آب دریای خزر قرار داشت و اکنون بخاطر کاهش سریع سطح تراز آب دریای خزر به صورت ساحل خشک ماسه ای نمایان شده است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

تقابل پسروی خزر و سیلاب های ناگهانی پاییزی

تقابل پسروی خزر و سیلاب های ناگهانی پاییزی