مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 23 دی 1402 ساعت 08:512024-01-13اقتصادي

پیامدهای مثبت و منفی کاهش سطح تراز آب خزر


همایون خوشروان درباره تبعات پسروی آب خزر در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در مازندران، اظهار کرد: دریای خزر در فصول مختلف سال رفتار هیدرولوژیکی متفاوتی دارد و این فرایند به عوامل آب و هوایی حوضه آبریز آن بستگی دارد.

وی گفت: رودخانه ولگا که مهم ترین عامل تامین مواد مغذی دریای خزر است، سالانه حجم قابل توجهی آب شیرین را به ناحیه کم ژرفای شمالی خزر وارد می کند و حیات جانداران زیادی وابسته به آن است.

این پژوهشگر دریایی با بیان اینکه سطح بخش شمالی دریای خزر با آغاز ماه نوامبر شروع به یخ زدن می کند و تا پایان ماه مارچ یخبندان ادامه دارد، اضافه کرد: در ماه های گرم سال خشکی هوا سبب بروز طوفان های ریزگرد در سطح شمالی دریای خزر می شود، بنابراین موتور به جریان در آوردن حرکت توده آب، تامین مواد غذایی جانداران و عامل ثبات هیدرولوژیکی دریای خزر بخش شمالی آن است.

*تاثیر خشک زایی بر خزر مدیر سابق مرکز تحقیقات و مطالعات دریای خزر بیان کرد: اگر روند گرمایش زمین سبب کاهش جدی روان آب ها در این ناحیه شود؛ آنگاه تعادل اکولوژیکی دریای خزر به هم خواهد ریخت و فاجعه زیست محیطی به وقوع خواهد پیوست؛ به طوری که این اتفاق در طول تاریخ زمین شناسی خزر بارها اتفاق افتاده است و رسوبات اشکوب های منقشلاق و دربند گواه این رویداد خشک زایی وسیع در دریای خ


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

پیامدهای مثبت و منفی کاهش سطح تراز آب خزر

پیامدهای مثبت و منفی کاهش سطح تراز آب خزر