مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 14 آذر 1402 ساعت 19:002023-12-05بين الملل

کیسینجر: آمریکا نباید محمدرضا پهلوی را که مثل «یهودی سرگردان» رها کند


هنری کیسینجر خطاب به جیمی کارتر رییس جمهور وقت آمریکا گفته بود: شما نباید با کسی که 37 سال دوست ایالات متحده بوده، مثل یک «یهودی سرگردان» رفتار کنید که نمی تواند جایی پیدا کند.

- فارس پلاس؛ دیگر رسانه ها - مرکز اسناد انقلاب اسلامی نوشت: هنری آلفرد کیسینجر دیپلمات مشهور آمریکایی در 27 می 1923 در خانواده ای یهودی الاصل در شهر فورت آلمان به دنیا آمد.

او در سال 1938 به همراه خانواده از آلمان تحت کنترل نازی ها به آمریکا گریخت و در نیویورک ساکن شد.

او در دوره ریاست جمهوری ریچارد نیکسون در سالهای 1969-1974 به عنوان وزیر امور خارجه آمریکا منصوب شد نقش برجسته ای در سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا بین سال های 1969 و 1977 ایفا کرد.

در این دوره او پیشگام سیاست تنش زدایی با اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی بود، ترتیب برقراری روابط ایالات متحده آمریکا با جمهوری خلق چین را داد، در آنچه دیپلماسی رفت و برگشت در خاورمیانه برای خاتمه دادن به جنگ یوم کیپور نام گرفت درگیر شد و قرارداد صلح پاریس را مذاکره کرد که به درگیری آمریکا در جنگ ویتنام خاتمه داد.

کیسینجر همچنین با سیاست های بحث برانگیزی چون درگیری آمریکا در کودتای 1973 شیلی، چراغ سبز نشان دادن به نظامیان آرژانتینی برای جنگ کثیف و حمایت آمریکا از پاکستان درجریان جنگ استقلال بنگلادش با وجود نسل کشی بنگال


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

کیسینجر: آمریکا نباید محمدرضا پهلوی را که مثل «یهودی سرگردان» رها کند

کیسینجر: آمریکا نباید محمدرضا پهلوی را که مثل «یهودی سرگردان» رها کند