مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 14 آذر 1402 ساعت 23:252023-12-05سياسي

موضوع نگارش قانون اساسی از چه زمانی مطرح شد؟


چند ماه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی زمزمه­ های پایان دوران استبداد و استعمار در ایران بالا گرفته بود و انقلابیون تحقق اهداف خود را نزدیک ­تر می­ یافتند.

- فارس پلاس؛ دیگر رسانه ها - مرکز اسناد انقلاب اسلامی نوشت: فرآیند نگارش قانون اساسی از دو مسیر پیگیری می­ شد؛ نخست توسط دکتر حبیبی و دوم تیم حقوقدان منتخب شورای عالی انقلاب که به دستور امام پیگیر نگارش قانون اساسی شده بود.

با عزیمت امام به ایران در بهمن 57 متن پیش نویس دکتر حبیبی در جمع حقوق دانان منتخب شورای انقلاب بازنگری شد و درنهایت پیش نویس جدیدی تصویب گشت که با انجام گرفتن برخی از اصلاحات مد نظرامام و مراجع (آیت الله مرعشی، صافی و شریعتمداری) به تصویب شورای انقلاب رسید.

[2] اما سرنوشت این پیش نویس هنوز مشخص نبود.

به عقیده دولت موقت برای تصویب عمومی این پیش نویس باید مجلس موسسانی با تعداد اعضای بالای 300 نفرشکل بگیرد و درطی یک تا چند سال چکش کاری پیش نویس، یک متن قانونی جامع حاصل شود.

در مقابل بزرگانی چون شهید بهشتی، هاشمی رفسنجانی و رهبر انقلاب، همه پرسی مستقیم پیش نویس را مطرح می کردند که بعد از گفت وگو با امام، نظرآیت الله طالقانی که وجه جمع دو نظر دیگر بود تصویب و محقق شد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

موضوع نگارش قانون اساسی از چه زمانی مطرح شد؟

موضوع نگارش قانون اساسی از چه زمانی مطرح شد؟