مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 6 آذر 1402 ساعت 10:402023-11-27فرهنگي

حکیم یزدی؛ خالق منظومه‎ای گمشده در باب علم طب


محقق و پروهشگر یزدی میرزا محمدعلی متخلص به «حکیم یزدی» که بعضاً با تخلص «قتیل» نیز از وی نام برده می شود را طبیبی حاذق و در عین حال شاعری سرشناس در یزدِ دوره ناصرالدین شاه قاجار نام می برد و می گوید: - ایسنا/یزد محقق و پروهشگر یزدی میرزا محمدعلی متخلص به حکیم یزدی که بعضاً با تخلص قتیل نیز از وی نام برده می شود را طبیبی حاذق و در عین حال شاعری سرشناس در یزدِ دوره ناصرالدین شاه قاجار نام می برد و می گوید: این طبیب خوش سلیقه ی یزد علاوه بر دیوان غزلیات، کتابی را در زمینه مسائل علم طب و درمان به نظم و با عنوان منظومه ناصری سروده که اطلاعی در مورد مکان نگهداری آن در دست نیست.

حسین مسرت در گفت وگو با ایسنا یکی از مشاهیر استان را میرزا محمدعلی حکیم یزدی نام می برد و در مورد وی تصریح می کند: حاج میرزا محمّدعلی فرزند میرزا عبدالوّهاب و متخلّص به حکیم بود که در سال 1242 هجری قمری در یزد به دنیا آمد.

وی ادامه می دهد: میرزا محمدعلی به غیر از آن که طبیبی حاذق بود، شاعر سرشناسی در یزدِ دوره ناصرالدین شاه قاجار بود و به همین دلیل نیز اطللاعات کمی در مورد زندگی اش موجود است.

مسرت به نقل از وامق یزدی که از میرزا عبدالوّهاب پدر میرزا محمدعلی با لقب علامه العلمایی، جالینوس الزمانی یاد کرده است، می گوید: نسلاً بعد نسل، طبیب و طبیب زاده بوده اند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

حکیم یزدی؛ خالق منظومه‎ای گمشده در باب علم طب

حکیم یزدی؛ خالق منظومه‎ای گمشده در باب علم طب