مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 30 آذر 1402 ساعت 09:102023-12-21سياسي

یلدا؛ جشنی برای بیشتر شدن روشنایی در زمین


«علی حسن نژاد» کارشناس فرهنگ بومی مازندرانی با بیان اینکه ایرانی ها یلدا را کشف کردند، می گوید: یلدا جشنی برای یک دقیقه بیشتر بودن شب نیست بلکه جشنی برای این است که از فردا وارد روشنایی شویم فردا قرار است روشنایی بیشتری در زمین حاکم شود.

- علی حسن نژاد در آستانه شب یلدا در گفت وگو با خبرگزاری فارس در ساری درباره فلسفه شب یلدا و سنت های یلدایی اظهار کرد: تمام حرف این نیست که یک دقیقه شب یلدا یا چله شو به قول مازندرانی ها بلندتر است همه این است که ما چگونه به این نتیجه رسیدیم که این شب یک دقیقه زمان بیشتری دارد.

وی اضافه می کند: با توجه به اینکه تمام توان مردم و دستگاه های ارزیابی نمی تواند به ما انسان های عادی بفهماند که روز یا شب را رصد کنیم که آیا امشب یک دقیقه کمتر است یا بیشتر ، اماحساب کنید حداقل 500 سال قبل از میلاد تقویم رسمی داریم که در دوره اشکانیان یلدا ثبت شده است، نشان می دهد که وقت شناسی و تقسیم زمان چقدر دقیق بوده است.

حسن نژاد با اعلام اینکه این یک دقیقه بیشتر طولانی ترین شب کره زمین نیست بلکه طولانی ترین شب نیم کره شمالی است، یادآور می شود: چه بسا اینکه در کشورهایی طولانی ترین شب را 23 ساعت و 40 دقیقه می دانند؛ در حالی که هوشمندی مردم شمالی و نیاکان ما و ایرانی ها در رصد زمان نشان می دهد که ما چقدر روی نجوم مسلط بودیم.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

یلدا؛ جشنی برای بیشتر شدن روشنایی در زمین

یلدا؛ جشنی برای بیشتر شدن روشنایی در زمین