مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 25 آذر 1402 ساعت 00:402023-12-15فرهنگي

«آناهیتا»ی رهاشده و مضطرب!


فرهاد نظری با تشریح وضعیت مرمت، حفاظت و کاوش های باستان شناسی معبد کنگاور (آناهیتا) از گذشته تا امروز، درباره ثبت جهانی آن در قالب پرونده ای به نام «محور اشکانی ـ ساسانی کرمانشاه» گفت: - فرهاد نظری با تشریح وضعیت مرمت، حفاظت و کاوش های باستان شناسی معبد کنگاور (آناهیتا) از گذشته تا امروز، درباره ثبت جهانی آن در قالب پرونده ای به نام محور اشکانی ـ ساسانی کرمانشاه گفت: ایده جالب و قابل تاملی است.

معبد آناهیتا از آثار تاریخی منحصربه فرد کرمانشاه است، که سال 1385 به همراه قصر شیرین و تاق بستان از این استان در فهرست موقت میراث جهانی یونسکو ثبت شد.

اکنون مدتی است مطرح شده که این سه اثر به همراه ایوان مدائن قرار است در قالب یک پرونده به نام محور اشکانی ـ ساسانی کرمانشاه به یونسکو معرفی شوند.

طرح این ایده، با توجه به وضعیت نابسامان معبد آناهیتا ، مرمت های غیراصولی و گذشت دو دهه از آخرین کاوش های باستان شناسی در آن، انگیزه ای شد تا ایسنا با فرهاد نظری ـ کارشناس مرمت آثار تاریخی، که مدتی هم مدیر پایگاه معبد آناهیتا بود ـ در این باره گفت وگو کند، که در ادامه مشروح آن را می خوانید: معبد آناهیتا یکی از پرچالش ترین و ناشناخته ترین آثار ایران *با توجه به اینکه حفاظت و مرمت ، یکی از مهم ترین مسائل معبد آناهیتا است و با درنظر گرفتن این نکت


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

«آناهیتا»ی رهاشده و مضطرب!

«آناهیتا»ی رهاشده و مضطرب!