مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 13 آذر 1402 ساعت 07:552023-12-04سياسي

«شیرسنگی» نمادی از سلحشوری بر گورهای بزرگان بختیاری


در فرهنگ بختیاری قرار دادن پیکره شیرسنگی بر روی مزار مردان بیانگر روحیه جوانمردی، صلابت، شجاعت و شهادت فرد متوفی در راه رسیدن به آرمان هاست.

- خبرگزاری فارس چهارمحال و بختیاریشاید با عبور از قبرستان های مناطق بختیاری به پیکره های سنگی شیر بر روی مزار برخی افراد برخورد کرده باشید، استفاده از این نماد بر روی مزار افراد فوت شده یکی از آیین های قوم بختیاری در تدفین اموات است که دارای پیشینه تاریخی بسیار غنی است و امروزه نیز همچنان در بین مردم این قوم رواج دارد.

البته از شیرهای سنگی بر روی مزار تمامی افراد فوت شده استفاده نمی شود بلکه زمانی که فردی دلاور، شجاع، جنگاور و در مجموع شخصیتی بزرگ از دنیا می رود بر روی مزار او شیر سنگی قرار می گیرد تا به این ترتیب افراد متوجه بزرگی و جنگاوری فردی که در آن مزار آرمیده شوند.

جایگاه شیر در آیین های میترا، زرتشت و اسلام عباس قنبری رییس بنیاد ایران شناسی چهارمحال و بختیاری در گفت وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، گفت: شیرسنگی یا بردشیر یک نماد یا تندیسی از پیکره سنگی شیر در بختیاری است که ریشه این موضوع به آیین میترا در ایران باز می گردد، در این آیین و پس از آن در آیین زرتشت و اسلام شیر جایگاه بسیار مهمی دارد و به عنوان قدرت زمینی محسوب می شود و خورشید نیز قدرت آسمانی است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

«شیرسنگی» نمادی از سلحشوری بر گورهای بزرگان بختیاری

«شیرسنگی» نمادی از سلحشوری بر گورهای بزرگان بختیاری