مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 2 آذر 1402 ساعت 20:452023-11-23سياسي

عامل اصلی گسترش حفره لایه ازن چیست؟


بازیابی لایه ازن که کیلومترها بالاتر از زمین قرار دارد و از سیاره در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت می کند، به عنوان یکی از بزرگ ترین دستاوردهای زیست محیطی جهان مورد تجلیل قرار گرفته است.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازتابناک به نقل از همشهری آنلاین، به نقل از سی ان ان، اما در مطالعه جدیدی که روز سه شنبه منتشر شده، برخی از دانشمندان ادعا می کنند که ممکن است این لایه اصلا ترمیم نشود و بلکه حتی ممکن است سوراخ آن در حال گسترش هم باشد.

این یافته ها با مطالعه انجام شده اخیر تحت حمایت سازمان ملل که نشان می داد تا سال 2040 لایه ازن به سطح دهه 1980باز خواهد گشت، مخالف است.

در سال 1987، چندین کشور بر سر ممنوعیت استفاده بیش از 100 ماده شیمیایی مخرب که باعث ایجاد حفره در لایه بالایی قطب جنوب شده بودند، توافق کردند.

ایجاد این حفره به استفاده از کلروفلوئوروکربن ها یا CFC ها نسبت داده می شود که در اسپری های آئروسل، حلال ها و مبردها رایج بوده اند.

این ممنوعیت که تحت پروتکل مونترال توافق شده است، به طور گسترده در کمک به بازیابی لایه ازن مؤثر بوده است؛ اما این حفره که در طول بهار بر فراز قطب جنوب رشد می کند و در تابستان دوباره کوچک می شود، در سال های 2020تا 2022 به رکورد زده است و دانشمندان نیوزیلندی را بر آن داشته تا علت آن را بررسی کنند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

عامل اصلی گسترش حفره لایه ازن چیست؟

عامل اصلی گسترش حفره لایه ازن چیست؟