مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 29 آذر 1402 ساعت 20:552023-12-20فرهنگي

مزارع نیشکر پذیرای رونمایی از لوح ثبتی «سیاشکر» گیلان


بنابر اعلام اداره کل میراث فرهنگی گیلان، اولین جشنواره نیشکر در نخستین روز از دی ماه در روستای کلسر شهرستان صومعه سرا برگزار می شود و طی مراسمی از لوح ثبت نیشکر در فهرست میراث ناملموس کشور، - رونمایی خواهد شد.

اسفندماه سال 1399 بود که روش سنتی تولید و فرآوری سیاشکر گیلان به نام روستای دریاسر لنگرود و شهرستان صومعه سرا در میراث معنوی کشور ثبت شد.

روش تهیه شکر سنتی گیلان که سال هاست توسط شکرکاران روستاهای شهرستان صومعه سرا و لنگرود که قدمتی بیش از 130 سال دارد به نام گیلان ثبت شده و حالا قرار است طی مراسمی از لوح ثبتی روش تهیه سنتی سیاشکر گیلان در روستای کلسر رونمایی شود.

به گفته تولیدکنندگان شکر سنتی در گیلان، شیوه کاشت شکرلوله یا همان نیشکر و شیوه استحصال شیره آن بیش از 130 سال است که در گیلان قدمت دارد.

شکرلوله های تولید شده به اشکال مختلفی فرآوری شده و محصولاتی همچون؛ سیاه شکر، دوشاب و توف تولید می شوند.

اگر این روزها به روزبازارهای گیلان سری بزنید، انواع حبه های مکعبی شکل شکر سیاه، شیره سیاه ملاس و توف برای عرضه به خریداران را خواهید دید.

اگرچه زمین های ماسه ای روستای دریاسر نیز در بهار زیر کشت شکرلوله می رود، اما مهمترین شهرستان تولید کننده محصولات جانبی از نیشکر محلی گیلان، صومعه سرا و بویژه روستای قاضده است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

مزارع نیشکر پذیرای رونمایی از لوح ثبتی «سیاشکر» گیلان

مزارع نیشکر پذیرای رونمایی از لوح ثبتی «سیاشکر» گیلان