مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 24 آبان 1402 ساعت 20:102023-11-15اقتصادي

هزار میلیارد تومان یارانه سوخت در جیب پولدارها!


قیمت پایین سوخت هواپیما در ایران منجر شده که دولت سالانه 35 هزار میلیارد تومان بابت حمایت از سفرهای هوایی اقشار پردرآمد به شرکت های هواپیمایی پرداخت کند درحالی که سهم مردم عادی از این یارانه تقریبا هیچ است.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازتابناک به نقل از فارس، اگر هزینه فرصت از دست رفته صادرات انواع فرآورده های نفتی معادل یارانه پنهان انرژی در نظر گرفته شود، یکی از انتقادات جدی وارد بر نظام توزیع یارانه انرژی، مربوط به توزیع ناعادلانه آن بین دهک های مختلف جامعه است، بدین صورت که اقشار ثروتمند به دلیل مصرف بالاتر سوخت ارزان، یارانه بیشتری از اقشار کم درآمد دریافت می کنند.

به عنوان مثال، طبق آمار کنفرانس بهینه سازی انرژی ایران، در قیمت فعلی بنزین، دهک دهم درآمدی حدود 17.

5 برابر دهک اول از یارانه سهم دارد که نشان دهنده توزیع ناعادلانه یارانه بنزین است، اما تعبیه تعرفه گذاری پلکانی در گاز و برق باعث شده، سهم دهک دهم از یارانه گاز و برق نسبت به دهک اول 2.

7 و 3.

4 برابر باشد.

هر چند اختلاف نظر ها و مناقشاتی درباره چگونگی برقراری عدالت در توزیع یارانه بنزین، گاز و برق وجود دارد، اما به نظر می رسد کارشناسان درباره مسئله مصرف سوخت هواپیما و توزیع غیرعادلانه یارانه آن بین شرکت های هواپیمایی و اقشار پردرآمد، اتفاق نظر داشته باشند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

هزار میلیارد تومان یارانه سوخت در جیب پولدارها!

هزار میلیارد تومان یارانه سوخت در جیب پولدارها!