مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 13 آبان 1402 ساعت 12:202023-11-04بين الملل

بزرگترین راکتور هسته ای جهان اولین پلاسما را به دست آورد


ژاپن راکتور هسته ای جدید خود به نام JT-60SA را با موفقیت فعال کرده است ;i در آن از آهن رباهای ابررسانا برای محصور کردن پلاسمای داغ در محفظه ای به شکل یک دونات استفاده می شود.

- ژاپن راکتور هسته ای جدید خود به نام JT-60SA را با موفقیت فعال کرده است ;i در آن از آهن رباهای ابررسانا برای محصور کردن پلاسمای داغ در محفظه ای به شکل یک دونات استفاده می شود.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا و به نقل از آی ای، این راکتور، بزرگترین و پیشرفته ترین راکتور در جهان است که با هدف مطالعه فیزیک انرژی همجوشی و حمایت از پروژه راکتور آزمایشی حرارتی هسته ای بین المللی به اختصار ITER در فرانسه ساخته شده و فعالیت می کند.

اولین پلاسما پس از بیش از 15 سال ساخت و آزمایش در روز 26 اکتبر 2023 به دست آمد.

سام دیویس Sam Davis، مدیر پروژه در سازمان همجوشی برای انرژی (Fusion for Energy) می گوید: این به دنیا ثابت می کند که این دستگاه عملکرد اصلی خود را انجام می دهد.

این سازمان متعلق به اتحادیه اروپا بوده و با موسسه ملی علوم و فناوری کوانتومی ژاپن(QST) بر روی JT-60SA و برنامه های مرتبط همکاری می کند.

راکتور JT-60SA چیست؟ این راکتور طوری طراحی شده است که پلاسما را تا 200 میلیون درجه سانتی گراد گرم می کند و آن را برای حدود 100 ثانیه حفظ می کند که بسیار بیشتر از توکامک های بزرگ قبلی است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

بزرگترین راکتور هسته ای جهان اولین پلاسما را به دست آورد

بزرگترین راکتور هسته ای جهان اولین پلاسما را به دست آورد