مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 20 آبان 1402 ساعت 09:552023-11-11سياسي

ضابطان خاص چه کسانی هستند؟


ضابطان خاص افرادی هستند که حق دخالت در هیچ جرمی را ندارند مگر آنکه قانون صریحاً این اجازه را به آنها بدهد؛ به نوعی قلمرو صلاحیت آنان محدود به جرایم یا مواردی است که در قانون احساس شده است و در این موارد از اختیاراتی همانند ضابطان عام برخوردار هستند.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرنگار قضایی خبرگزاری فارس، ضابطان خاص افرادی هستند که حق دخالت در هیچ جرمی را ندارند مگر آنکه قانون صریحاً در آن رابطه تجویز کرده باشد.

به عبارت دیگر قلمرو صلاحیت آنان محدود به جرایم یا مواردی است که در قانون احساس شده است در این موارد از اختیاراتی همانند ضابطان عام برخوردار هستند.

شرایط و اوضاع و احوال ارتکاب برخی جرائم به گونه ای است که معمولاً ضابطان عام در محل وقوع جرم حضور ندارند از این رو به منظور اقدام به موقع در کشف جرم و جمع آوری آثار و دلایل آن گاه به موجب قوانین خاص مسئولان و مامورانی از سازمان ها یا ادارات ذی ربط در مورد برخی جرایم به عنوان ضابط دادگستری معرفی شده اند.

ماده 29 قانون آیین دادرسی کیفری به صورت جامع تر در مقام ضابطان خاص مقرر می دارد که .

ضابطان خاص شامل مقامات و مامورانی که به موجب قوانین خاص در حدود وظایف محول شده ضابط دادگستری محسوب می شوند؛ از قبیل روسا معاونان و ماموران زندان نسبت به امور مربوط به زندانیان ماموران وزارت اطلاعات ساز


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

ضابطان خاص چه کسانی هستند؟

ضابطان خاص چه کسانی هستند؟