مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 17 آبان 1402 ساعت 01:052023-11-07سياسي

پژوهشگر علوم انسانی: تمدن اسلامی بر علوم انسانی غربی سوار نخواهد شد


حجت الاسلام ایزدهی، پژوهشگر علوم انسانی گفت: وقتی در جمهوری اسلامی تمدن جدیدی تعریف شده است، نمی توانیم برای آن بر پایه علوم انسانی غربی، ایسم هایی را تعریف کنیم.

- حجت الاسلام سیدسجاد ایزدهی، رییس پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت وگو با خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری فارس درباره تمدن سازی اسلامی گفت: وقتی در جمهوری اسلامی تمدن جدیدی تعریف شده است نمی توانیم برای آن بر پایه علوم انسانی غربی، ایسم هایی را تعریف کنیم که در این صورت با پارادوکس مواجه می شویم.

وی افزود: انسان دارای روح و جسم به طور توأمان است، اما در منطق غربی انسان موجودی مادی قلمداد می شود و علومی که برای رفاه انسان و ناظر به انسان است، مانند جامعه شناسی و روان شناسی صرفاً به جسم انسان توجه می کند که در دنیای مادی هم به اتمام می رسد.

در چنین شرایطی اگر انسان صرفاً موجودی مادی باشد، علوم انسانی فقط در اختیار رفاه او قرارخواهد گرفت، اما وقتی نگاه به انسان به گونه دیگری بازتعریف شود و برای او فقط جنبه مادی و دنیوی در نظر گرفته نشود، علوم انسانی دیگری با رویکرد انسانی برای او تعریف می شود.

او اضافه کرد: ما در حوزه علم با دانش هایی سروکار داریم که مؤلفه های آن تجربی هستند و در عمل درک و تحلیل های انسان در حاشیه قرار می گیرد اما از سوی


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

پژوهشگر علوم انسانی: تمدن اسلامی بر علوم انسانی غربی سوار نخواهد شد

پژوهشگر علوم انسانی: تمدن اسلامی بر علوم انسانی غربی سوار نخواهد شد