مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 30 آبان 1402 ساعت 09:402023-11-21فرهنگي

«ذکر خنجر» آیینی به بلندای تاریخ ترکمن


ذکر خنجر نمایش هنری رایج در قالب رقص آیینی و سنتی میان ترکمن هاست که دسته جمعی، با لباس محلی و خنجر بر کمر انجام شده و نشانه زنده بودن یکی از ارزشمندترین هنرهای فرهنگی این قوم است.

- پیشینه اجرای مراسم رقص خنجر به حدود سه قرن پیش از ظهور اسلام برگشته که در آن زمان، مراسم رقص خنجر صرفاً به عنوان آیین نمایشی با مضمونی حماسی اجرا می شد.

قبایل ترکمن، قبل از شکار و شروع نبرد با حیوانات درنده، این مراسم را اجرا می کردند تا روحیه گرفته و در مبارزه پیروز شوند؛ بنابراین، عده ای از کارشناسان و پژوهشگران آداب و رسوم قوم ترکمن این نمایش هنری را یک نوع آمادگی کامل برای رزم و مبارزه در گذشته های دور می دانند که طی آن جنگجویان و مبارزان صحرا، پیش از عزیمت به میدان نبرد شمشیرها را به دست گرفته، با جمع شدن و چرخیدن و انجام حرکات موزون که با نعره و فریاد همراه بوده خود را برای نبرد یا مقابله با دشمنان آماده کرده و بعد از آن روانهٔ میدان نبرد می شدند.

امروزه گرفتن خنجر به دستِ غزل خوان گروه، یادگار آن دوران بوده و کاملاً روشن است که مضمون اشعار در آن دوران، حماسی و در وصف شجاعت ها و قهرمانی های جنگجویان آن قبیله بوده است ولی پس از ظهور اسلام این اشعار رنگ مذهبی و دینی به خود گرفت و مضمون آن به ذکر و ستایش خداوند و اولیای الهی تبدیل شد؛ به طوری ک


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

«ذکر خنجر» آیینی به بلندای تاریخ ترکمن

«ذکر خنجر» آیینی به بلندای تاریخ ترکمن