مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 16 مهر 1402 ساعت 22:402023-10-08بين الملل

اسنادی از روابط پشت پرده رژیم پهلوی و رژیم صهیونیستی/ سیاست یک بام و دو هوا + عکس


پس از کودتای 28 مرداد 1332 روابط دوستانه ای میان رژیم پهلوی و رژیم صهیونیستی شکل گرفت.

این روابط در دهه پنجاه در حالیکه ایران به عنوان ژاندارم منطقه، - به گزارش سایت قطره و به نقل ازجماران؛ پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی نوشت: پس از کودتای 28 مرداد 1332 روابط دوستانه ای میان رژیم پهلوی و رژیم صهیونیستی شکل گرفت.

این روابط در دهه پنجاه خورشیدی، در حالیکه ایران به عنوان ژاندارم منطقه، عهده دار امنیت خلیج فارس شده بود و کشورهای عربی جبهه ای متحد در مقابل اسراییل تشکیل داده بودند، به صورت تنگاتنگی ادامه یافت.

با این وجود، شاه همواره در ظاهر خود را حامی ملت مظلوم فلسطین نشان می داد و کشورهای اسلامی را به تفاهم و همدلی دعوت می کرد.

شاه همواره سیاستی دوگانه در قبال اسراییل پیش می گرفت، درست زمانی که در ظاهر برای احقاق حقوق فلسطینی ها سخنرانی می کرد، در پشت پرده روابط گسترده اقتصادی با اسراییل داشت و هنگامی که کشورهای عربی به صورت متحد اسراییل را تحریم کرده بودند، رژیم پهلوی نه تنها هرگز در تحریم نفتی اعراب شرکت نکرد، بلکه همواره بزرگترین فروشنده نفت به رژیم صهیونیستی بود و نفت پالایشگاه حیفا را تامین می کرد، اما این دوگانگی از چشم رسانه های اروپایی و آمریکایی پنهان نمی ماند و زمانی که شاه در پاسخ به سوال خبرنگار کیهان درباره به رسمیت شناختن اسراییل


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

اسنادی از روابط پشت پرده رژیم پهلوی و رژیم صهیونیستی/ سیاست یک بام و دو هوا + عکس

اسنادی از روابط پشت پرده رژیم پهلوی و رژیم صهیونیستی/ سیاست یک بام و دو هوا + عکس