مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 9 مهر 1402 ساعت 09:052023-10-01اجتماعي

ریزگردها و بحرانی شدن تالاب کجی 2 معضل زیست بوم خراسان جنوبی


آن چه اکنون بیش از همه حوزه زیست بوم خراسان جنوبی را تهدید می کند و این موضوع هم به استمرار قهر طبیعت در این استان برمی گردد معضل ریزگرد ها و در آستان بحران قرار گرفتن تالاب کجی نهبندان به واسطه خشک شدن آن است.

- خبرگزاری فارس - خراسان جنوبی؛  هاجر فرخ نژاد، سومین پهنه پهناور بر روی نقشه ایران زمین خطه ای ست به نام خراسان جنوبی، که در این خطه علاوه بر این که آب، باد، خاک دست به دست هم دادند و بومی زیبا را بر این پهنه زرخیز ایران زمین ترسیم کرده اند این نقطه دارای زیست بومی حدود 2 میلیون هکتار است که در خود 7 منطقه حفاظت شده، 3 پناهگاه حیات وحش و یک تالاب (کجی نمکزار نهبندان) را جای داده است.

در دل زیست بوم پر رمز و راز خراسان جنوبی بیش از هزار گونه گیاهی و 300 گونه جانوری وجود دارد که از جمله این گونه های شاخص  می توان به یوزپلنگ ایرانی، پلنگ، آهو، قوچ و میش، کل و بز، جبیر، انواع گربه سانان کوچک، روباه شنی، هوبره، زاغ بور، انواع پرندگان شکاری، انواع خزندگان اشاره کرد.

  همچنین اگر چه اغلب مناطق استان دارای اقلیم بسیار خشک است، ولی تالاب ها و آبگیرهای خراسان جنوبی از جمله پناهگاه حیات وحش تالاب کجی نمکزار نهبندان علاوه بر پرندگان ساکن همه ساله میزبان جمعیت های بزرگ از پرندگان مهاجر از قبیلانواع آبچلیک، حواصیل، باکلان، اردک، کشی


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

ریزگردها و بحرانی شدن تالاب کجی 2 معضل زیست بوم خراسان جنوبی

ریزگردها و بحرانی شدن تالاب کجی 2 معضل زیست بوم خراسان جنوبی