مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 5 مهر 1402 ساعت 16:102023-09-27ورزشي

بلایی که نور آبی نمایشگر ها بر سر بلوغ نوجوانان می آورد


یک تیم از محققان ترکیه ای برای نخستین بار متوجه شدند که نور آبی با سرکوب تولید هورمون خواب، یعنی ملاتونین، در ریتم شبانه روزی اختلال ایجاد می کند.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازتابناک به نقل از باشگاه خبرنگاران، یک تیم مشترک از دانشگاه غازی و بیمارستان شهر بیلکنت در آنکارا نتایج کارشان را در شصت ویکمین نشست سالانه انجمن اروپایی غدد درون ریز کودکان در لاهه ارائه کردند.

 یافته های جدید به دنبال مطالعه قبلی آن ها در مورد قرار گرفتن در معرض نور آبی در موش های ماده بود که بلوغ زودرس در آن ها هم مشاهده شد.

آیلین کیلینچ اوغورلو، محقق ارشد بیمارستان بیلکنت، گفت: ما برای اولین بار، بین قرار گرفتن در معرض نور آبی و بلوغ اولیه در موش های نر یک رابطه مستقیم پیدا کردیم.

این نتایج با پژوهش قبلی روی موش های ماده با آثار مشابه مطابقت دارد، در نتیجه دیدی جامع تر از تاثیر نور آبی بر بلوغ موش های نر و ماده ارائه می دهد.

در این مطالعه، 18 موش صحرایی نر 21روزه به سه گروه مساوی تقسیم شدند و دو گروه از آن ها شش یا 12 ساعت در معرض نور آبی قرار گرفتند، در حالی که گروه سوم یعنی گروه کنترل چرخه روشنایی تاریکی 12 ساعته را بدون قرار گرفتن در معرض نور آبی دستگاه ها ادامه دادند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

بلایی که نور آبی نمایشگر ها بر سر بلوغ نوجوانان می آورد

بلایی که نور آبی نمایشگر ها بر سر بلوغ نوجوانان می آورد