مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 29 مهر 1402 ساعت 11:152023-10-21اقتصادي

همگرایی ایران و آذربایجان برای تکمیل کریدور شمال-جنوب


همگرایی ایران و آذربایجان برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری دو کشور با استفاده از تغییر وضعیت ژئوپلیتیک موجود، باعث شده احیای کریدور حمل ونقل بین المللی شمال-جنوب در دستور کار دو طرف قرار بگیرد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، راهگذر شمال به جنوب که راهگذر راهبردی و مهمی برای کشورهای در مسیر این کریدور یعنی کشورهای روسیه، ایران، آذربایجان و هند و همچنین کشورهای حاشیه این راهگذر به شمار می رود، می تواند در بهره مندی کشورها از اثرات مثبت این کریدور نقش ایفا کند.

در عین حال برخی از همسایگان مانند قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان و افغانستان به نحوی محصور در خشکی هستند و برای رسیدن به دریا باید از طریق ایران کالاهای خود را حمل کنند.

بهره مندی ایران از کریدورها از جمله کریدور شمال -جنوب از این منظر، بسیار حائز اهمیت است.

حضرت آیت الله خامنه ای، فروردین ماه امسال چند اقدام کلیدی و زمینه ساز جهش اقتصادی بهره گیری از موقعیت حساس و ممتاز جغرافیایی کشور برای حمل و نقل بین المللی به خصوص در مسیر شمال- جنوب را خواستار شدند.

ایران و آذربایجان منافع و زیرساخت ها را به نفع کریدور شمال - جنوب پیوند می دهند در این میان بی ثباتی ژئوپلیتیکی در منطقه قفقاز نه تنها مانع توسعه روابط بین ایران و جمهوری آذربایجان نشده، بلکه آنطور که سازمان کشتیرانی گزارش


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

همگرایی ایران و آذربایجان برای تکمیل کریدور شمال-جنوب

همگرایی ایران و آذربایجان برای تکمیل کریدور شمال-جنوب