مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 22 مهر 1402 ساعت 14:102023-10-14سياسي

ثبت آیین سنتی «کوزه شکنی» قاینات در تقویم رویدادهای گردشگری کشور


مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی از ثبت آیین سنتی کوزه شکنی شهرستان قاینات در تقویم رویدادهای گردشگری کشور خبر داد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از بیرجند، هادی شاه وردی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی امروز در جمع خبرنگاران اظهارداشت: گواهی نامه  آیین سنتی کوزه شکنی شهرستان قاینات در تقویم رویدادهای گردشگری جمهوری اسلامی ایران با شماره 2020955 به ثبت رسید و به استان ابلاغ شد.

وی با بیان این که در گذشته با فرا رسیدن نوروز مردم شهرستان قاینات آیین کوزه شکنی را بعد از برگزاری چهارشنبه سوری اجرا می کردند افزود: آن ها کوزه های کهنه و قدیمی را که آب از آن تراوش نمی کرد و به عبارتی آب را سرد نمی کرد و داخل آن جلبک می گرفت و دیواره ی آن سبزرنگ می شد را از سر در حیات خانه به داخل کوچه می انداختند و اعتقادشان به این بود که با شکسته شدن این کوزه بلا و بیماری از خانواده دور خواهد شد.

  مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی ادامه داد: این آیین را اگر از دیدگاه بهداشتی مورد بررسی قرار دهیم به این نتیجه می رسیم که در آن زمان نمی توانستند به مردم بگویند که دیواره ی کوزه ها که پوشیده شده از جلبک است میکروب دارد و سبب بیماری می شود به آنها می گفتند که شیطان در داخل این کوزه ها جای گرفت


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

ثبت آیین سنتی «کوزه شکنی» قاینات در تقویم رویدادهای گردشگری کشور

ثبت آیین سنتی «کوزه شکنی» قاینات در تقویم رویدادهای گردشگری کشور