مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 18 مهر 1402 ساعت 12:002023-10-10دانش

ماندگاری پل های تاریخی اصفهان در گرو حیات زاینده رود است


فقدان جریان دائمی زاینده رود، بسته شدن آن در درازمدت و یا اقدام برای جاری شدن رود در بازه های زمانی نامنظم، سبب هوازدگی، خوردگیِ سازه های آبی و درنهایت نشست و فرورفتگی زمین و آغاز ترک ها در پل های تاریخی خواهد شد.

- ایسنا/اصفهان فقدان جریان دائمی زاینده رود، بسته شدن آن در درازمدت و یا اقدام برای جاری شدن رود در بازه های زمانی نامنظم، سبب هوازدگی، خوردگیِ سازه های آبی و درنهایت نشست و فرورفتگی زمین و آغاز ترک ها در پل های تاریخی خواهد شد.

دراین باره شهریار ناسخیان، عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان در گفت وگو با ایسنا به موضوع هوازدگی در سازه های آبی، نشست زمین و آغاز تَرَک ها در نتیجه جاری نبودن زاینده رود اشاره و اظهار کرد: سازه های سنتی پل های تاریخی اصفهان باید همیشه در رطوبت بوده و پایه پل ها نیز باید در هاله ای از نم قرار داشته باشد؛ اگرچه پایه این پل ها می تواند در بعضی از مواقع هم خشک باشد، ولی لایه های یک متر به پایین نباید در معرض خشکی قرار بگیرند.

لازم به ذکر است که این خشکی به مرور باعث خوردگی، هوازدگی و فرسودگی سازه پایین پل ها می شود.

به طورکلی در سازه های آبی همیشه باید نم و جریان آب وجود داشته باشد و بسته شدن آب به صورت مقطعی نیز نباید در حدی باشد که خشکی به لایه های زیرین این سازه ها برسد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

ماندگاری پل های تاریخی اصفهان در گرو حیات زاینده رود است

ماندگاری پل های تاریخی اصفهان در گرو حیات زاینده رود است