مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 22 مهر 1402 ساعت 22:452023-10-14سياسي

نشست 3+3 تهران؛ مقدمه صلح در قفقاز جنوبی


دیدار رییس جمهور کشورمان با دستیار رییس جمهور آذربایجان و دبیر شورای عالی امنیت ملی ارمنستان نشان دهنده افزایش نقش مثبت ایران برای کنترل تنش ها و حرکت به سمت ایجاد سازوکار مشترک میان بازیگران ذی نفع در قفقاز جنوبی است.

- فارس پلاس؛ دیگر رسانه ها - راهبرد معاصر نوشت: سلسله تحولات دو هفته گذشته حاکی از افزایش تماس های دیپلماتیک میان بازیگران مؤثر در مناقشه میان ایروان و باکو و تلاش برای تکمیل کریدور جنجالی زنگزور است.

در حالی که جمهوری آذربایجان در قالب عملیات مبارزه با تروریسم اقدام به پاکسازی منطقه قره باغ از حضور نیروهای ارمنی کرد؛ بسیاری از کارشناسان از احتمال خیز این کشور برای حمله استان سیونیک و بازگشایی کریدور زنگزور سخن به میان آورده اند.

در سوی مقابل، تهران به عنوان یکی از مخالفان اصلی شکل گیری این مسیر و از بین رفتن مرزهای بین المللی، علاوه بر اعلام حمایت از عملیات باکو در خاک قانونی خود، خواستار حفظ حقوق ارامنه و ازسرگیری مذاکرات سیاسی برای حل وفصل نهایی این مناقشه ژئوپلیتیکی- کریدوری شد.

در چنین شرایطی سران ترکیه و جمهوری آذربایجان با تأکید بر تکمیل مسیر ارتباطی میان جمهوری آذربایجان- نخجوان، خواستار مشارکت ایران در این طرح اقتصادی شدند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

نشست 3+3 تهران؛ مقدمه صلح در قفقاز جنوبی

نشست 3+3 تهران؛ مقدمه صلح در قفقاز جنوبی