مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 8 مهر 1402 ساعت 10:152023-09-30بين الملل

آمریکا در نهایت چاره ای از پذیرش نظام بین المللی چندقطبی ندارد


نظام فعلی جهانی در حال حرکت از نظام تک قطبی به سوی نظام چندقطبی است که در این نظام، قدرت های بزرگتری نیز خودنمایی می کنند.

در چنین نظامی، آمریکا به عنوان تنها قدرت برتر تلقی نمی شود، - به گزارش سایت قطره و به نقل ازگروه بین الملل فارس، در دوران جنگ سرد، شاهد ظهور نظام دوقطبی بودیم، اما با فروپاشی نظام شوروی، نظم جهانی از دوقطبی به تک قطبی تغییر و آمریکا را به هژمونی مسلط جهان تبدیل کرد.

در دهه 1990 و سال های اولیه این قرن، به سختی می توان سلطه جهانی ایالات متحده را زیر سوال برد و به هرکدام از معیارهای قدرت نگاه کنیم، آمریکایی ها برتر بودند.

از زمان تولد سیستم دولتی مدرن در اواسط قرن هفدهم، هرگز هیچ کشوری به طور همزمان در عرصه های نظامی، اقتصادی و فناوری تا این حد پیشتاز نبود.

در همین حال، متحدان ایالات متحده، اکثریت قریب به اتفاق، ثروتمندترین کشورهای جهان بودند، و آنها توسط مجموعه ای از نهادهای بین المللی که واشنگتن نقش اصلی را در ساخت آنها ایفا کرده بود، به هم مرتبط می شدند.

اما امروزه، ، گمانه زنی ها در خصوص قدرت رو به افزایش چین، روسیه و هند بالا گرفته و آمریکایی ها نگرانند تا این سه کشور، یکه تازی قدرت آمریکا را به حاشیه ببرند.

نه تنها این سه کشور، بلکه دولت های غرب آسیا نیز با تشکیل ائتلاف های منطقه ای و خرد، بدون حضور غربی ها در صدد شکل دهی


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

آمریکا در نهایت چاره ای از پذیرش نظام بین المللی چندقطبی ندارد

آمریکا در نهایت چاره ای از پذیرش نظام بین المللی چندقطبی ندارد