مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 10 مهر 1402 ساعت 22:552023-10-02اجتماعي

گوشه ای از زندگی «کلنل»


«محمد تقی پسیان» معروف به کلنل، نخستین خلبان ایرانی است که در تبریز متولد شد و به جهت هوش و ذکاوتش به درجه والی خراسان رسید و چنان ایستادگی در برابر استعمار قاجار و استبداد انگلیسی ها داشت که تنها چاره را در نابودی آن دیدند و این شخصیت گرانقدر تاریخی .

- ایسنا/آذربایجان شرقی محمد تقی پسیان معروف به کلنل، نخستین خلبان ایرانی است که در تبریز متولد شد و به جهت هوش و ذکاوتش به درجه والی خراسان رسید و چنان ایستادگی در برابر استعمار قاجار و استبداد انگلیسی ها داشت که تنها چاره را در نابودی آن دیدند و این شخصیت گرانقدر تاریخی در 30 سالگی و زمانی که همچنان والی خراسان بود، سر و بدنش را از هم جدا کردند و به درجه شهادت رسید.

محمد تقی خان پسیان سال 1270 شمسی در محله سرخاب تبریز و در یک خانواده نظامی به دنیا آمد.

با توجه به هوش سرشاری که داشت در سن 15 سالگی وارد مدرسه نظام شده و به سرعت پله های ترقی را طی کرد تا به درجه یاوری (معادل سرگردی امروز) رسید.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، پسیان در جنگ جهانی اول و پیش از اعلام بی طرفی ایران، به عنوان فرمانده کل قوای کشور انجام وظیفه کرد و با تدبیر و تاکتیکی که به خرج داد نامش بر سر زبان ها افتاد.

او توانست با تاکتیکی سیاسی- نظامی، همدان را که در تسخیر قوای مهاجم روسی بود، با یک سوم نیرو و امکانات روس ها از چنگ آن ها


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

گوشه ای از زندگی «کلنل»

گوشه ای از زندگی «کلنل»