مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 7 شهریور 1402 ساعت 16:402023-08-29بين الملل

حریم پاسارگاد شکسته شد


یک فعال میراث فرهنگی از فعالیت معدن و دیوارکشی در نزدیکی پاسارگاد، درحالی که حریم این میراث جهانی نقض شده است، ابراز نگرانی کرد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، محوطه تاریخی پاسارگاد، که در 135 کیلومتری شهر شیراز و در شمال غربی استان فارس واقع شده است، مجموعه ای از آرامگاه کوروش، سنگ نگاره انسان بالدار، آبراهه های باغ شاهی، کوشک ها، کاخ دروازه، کاخ اختصاصی، بار عام، باغ شاهی، برج سنگی، تل تخت و کاروانسرای مظفری را دربرمی گیرد که نخستین بار ارنست هرتسفلد در سال 1905 میلادی، مطالعه و بررسی بناهای آن را آغاز کرد، درحالی آن زمان بیشتر بناهای پاسارگاد زیر خاک پنهان بودند.

پاسارگاد در سال 1383 در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد.

اکنون سیاوش آریا، فعال میراث فرهنگی در استان فارس با انتشار تصاویری از وضعیت حریم این محوطه جهانی، خبر داد: معدن شن و ماسه، حریم درجه سه (حریم منظری) میراث جهانی پاسارگاد را شکسته و قوانین میراث فرهنگی را زیرپا گذاشته است.

او با بررسی مستندات این معدن، اظهار کرد: این معدن از نظر قانونی باید از شهرستان پاسارگاد و پایگاه میراث جهانی پاسارگاد مجوز بگیرد اما آنطور که مستندات آن را بررسی کردم، از میراث فرهنگی شهرستان خُرم بید، پروانه (مجوز) کار گرفته و در بخش قادرآباد و در کنار محوطه ملی تَنگِ گَنجَک ، که اتفاقا تابلوی مع


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

حریم پاسارگاد شکسته شد

حریم پاسارگاد شکسته شد