مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 21 شهریور 1402 ساعت 15:352023-09-12سياسي

نمد، نماد نقشِ رنگین هنر در نگاره های بافته ای سنتی در خراسان شمالی


کارشناس ثبت آیین های معنوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: یکی از رشته های صنایع دستی در این استان نمد مالی است که در معرض خطر انقراض قرار گرفته بود اما با تلاش های انجام شده احیا شده است.

- ایسنا/خراسان شمالی کارشناس ثبت آیین های معنوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: یکی از رشته های صنایع دستی در این استان نمد مالی است که در معرض خطر انقراض قرار گرفته بود اما با تلاش های انجام شده احیا شده است.

حسین پناه در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: نمد اولین زیرانداز یا فرشی بود که عشایر این منطقه از آن استفاده می کردند، بطوریکه اگر در یک منطقه اتراق می کردند اول نمد را پهن می کردند و سپس فرش، جاجیم و .

را بر روی آن قرار می دادند.

وی افزود: نمد خاصیت عایق سرما و گرما و ضد رطوبت را دارد و از ماندگاری بالایی برخوردار است، سبک بوده و به راحتی جابجا می شود.

حسین پناه با اشاره به اینکه در نمد هیچ بافتی صورت نمی گیرد، ادامه داد: در خراسان شمالی دو بخش این محصول توسط ترکمن ها و قوم ترکمن تولید و مورد استفاده قرار می گیرد.

وی در ارتباط با نحوه تولید این محصول بیان کرد: در ابتدا پشم و کرک گوسفندان تهیه می شد و بعد از شست و شو و حلاجی آن ها، یک حصیر را روی زمین پهن می کنند و سپس پشم ها به صورت ش


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

نمد، نماد نقشِ رنگین هنر در نگاره های بافته ای سنتی در خراسان شمالی

نمد، نماد نقشِ رنگین هنر در نگاره های بافته ای سنتی در خراسان شمالی