مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 12 شهریور 1402 ساعت 15:302023-09-03سياسي

انگلیسی هادر لندن مذاکره می کردند و در تهران به دنبال برکناری رضاشاه بودند


براساس شواهد و مدارک چنین به نظر می رسد پیش از اشغال ایران در شهریور 1320، نشانه هایی از عهدشکنی روسیه و انگلستان مشاهده می شد و اغلب دولتمردان ایرانی غیر از رضاشاه نیز از آن اطلاع داشتند.

- فارس پلاس؛ دیگر رسانه ها - مرکز اسناد انقلاب اسلامی نوشت: سوم شهریور 1320، وقتی ارتش انگلستان از جنوب و ارتش روسیه از شمال وارد خاک ایران شدند و بی طرفی و تمامیت ارضی کشور را از میان بردند، شاید کمتر کسی حوادث بعدی را پیش بینی می کرد.

شاید حتی خود رضاشاه نیز گمان نمی کرد ارتشی که بیست سال بخش عظیمی از بودجه کشور را برای مدرن کردن آن اختصاص داده بود، چنین زود از پا دربیاید و مجبور شود به چنین ارتشی دستور توقف مقابله بدهد.

با این وجود براساس شواهد و مدارک چنین به نظر می رسد پیش از اشغال ایران در روز سوم شهریور، نشانه هایی از عهدشکنی روسیه و انگلستان مشاهده می شد و دولتمردان ایرانی نیز به آن توجه کرده بودند.

در سندی به تاریخ 21 تیرماه 1320 به امضای علی منصور نخست وزیر وقت، مشاهده می شود که نخست وزیر مذاکراتی با سر ریدر بولارد وزیرمختار وقت بریتانیا در تهران، در خصوص مقالات و اخبار مندرج در مطبوعات انگلیسی در خصوص نقض تمامیت ارضی ایران داشته و در این مورد تذکراتی داده است که بولارد در پاسخ این سیاست را منافی منافع بریتانیا اعلام داشته است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

انگلیسی هادر لندن مذاکره می کردند و در تهران به دنبال برکناری رضاشاه بودند

انگلیسی هادر لندن مذاکره می کردند و در تهران به دنبال برکناری رضاشاه بودند