مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 28 شهریور 1402 ساعت 15:202023-09-19بين الملل

جنگ جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر چیست؟


جمهوری آذربایجان و ارمنستان سال های طولانی است که بر سر منطقه قره باغ و حوالی آن اختلاف دارند و برای تصاحب و اعمال مالکیت بر روی آن به جنگ با یکدیگر می پردازند.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازتابناک ، پس از دورهٔ نخست جنگ ایران و روسیه (1804–1813) و کمتر از یک سده از جدایی قفقاز برپایه پیمان نامهٔ گلستان (1813) و افزودن آن به خاک روسیهٔ تزاری، با روادید سردمداران نوین در 15 نوامبر 1917 پس از خیزش بولشویکها در اکتبر همان سال، نخستین کنگرهٔ ارمنیان ناگورنو قره باغ در 22 ژوییه 1918 بخشبندی دیوان سالاری تازه ای را برنهاد که تا سال 1920 گردانندگان برپایهٔ قانون بومی همان کنگره کار خویش را دنبال نمود.

در ادامه کنگرهٔ ارمنیان ناگورنو قره باغ با جمهوری مردمسالار آذربایجان به سرپرستی انگلستان همکاری نکردند و هر گونه دگرگونی در این رویکرد را وابسته به راهکار پایانی پیمان نامهٔ سازش پاریس دانستند.

همچنین در میثاق جامعهٔ ملل دولت ارمنستان بر پایهٔ بند 88 به گونهٔ دوژور (قانونی و رسمی) پذیرفته و دولت آذربایجان با نگاه به آنکه تا پیش از پیوستن آن سرزمین به روسیه تزاری بخشی از سرزمین مغول و ایران بوده و دولت مستقلی نداشته است، تنها از سوی بریتانیا، فرانسه، ایتالیا و ژاپن آن هم به گونهٔ دوفاکتو (نه دوژور) پذیرفته شد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

جنگ جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر چیست؟

جنگ جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر چیست؟