مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 18 شهریور 1402 ساعت 07:052023-09-09پزشكي

تالاسمی و راه های پیشگیری از آن


کارشناس ژنتیک معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: تالاسمی یکی از شایع ترین اختلال ها و بیماری های خونی ژنتیکی در جهان است که از والدین به فرزندان منتقل می شود.

- زهرا نظریان در گفت وگو با خبرنگار فارس با اشاره به اینکه تالاسمی یکی از شایع ترین اختلال ها و بیماری های خونی ژنتیکی در جهان است که از والدین به فرزندان منتقل می شود، اظهار کرد: شیوع ژن بتا تالاسمی که یکی از بیماری های خونی کشنده است در کشور حدود 5 درصد تخمین زده شده است.

وی بیان کرد: بیماری تالاسمی در برخی استان ها شیوع بالایی دارد، حدود 15 هزار تالاسمی ماژور در سامانه کشوری ثبت شده است.

کارشناس ژنتیک معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه درمان بیمار تالاسمی ماژور برای 15 سال زندگی حدود صد هزار دلار هزینه دارد، گفت: این در حالی است که هزینه پیشگیری از تالاسمی ماژور در کشور تنها پنج دلار است.

نظریان تاکید کرد: با توجه به اینکه بیماری بتا تالاسمی ماژور یک بیماری قابل پیشگیری است، بنابراین باید پیشگیری در دستور کار خانواده ها و متولیان قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه لازمه تولد یک کودک بتا تالاسمی ماژور وجود تالاسمی مینور در هر دو والدین است، گفت: بنابراین یا باید دو ناقل سالم با هم ازدواج نکنند یا اگر ازدواج کردند اقدامات لازم مانند انجام آ


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

تالاسمی و راه های پیشگیری از آن

تالاسمی و راه های پیشگیری از آن