مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 18 شهریور 1402 ساعت 19:102023-09-09اقتصادي

توسعه ایرانی ترین فاز پارس جنوبی در سرخط رسانه های جهان


توسعه فاز 11 پارس جنوبی که بیش از 20 سال معطل بدقولی و کارشکنی شرکت های خارجی بود، سرانجام در دولت سیزدهم و تنها ظرف 20 ماه به بهره برداری رسید؛ - فارس پلاس؛ دیگر رسانه ها - ایرنا نوشت: از وزارت نفت، فاز 11 پارس جنوبی در هفته دولت با حضور سید ابراهیم رییسی، رییس جمهوری به بهره برداری رسید؛ پروژه ای که از بسیاری جهات دارای جنبه های منحصربه فرد و ویژه است.

نگاهی به روند توسعه این فاز نشان می دهد نخستین زمزمه ها برای تولید گاز از فاز 11 پارس جنوبی به سال های 79 و 80 شمسی باز می گردد.

آن زمان توسعه پارس جنوبی در سمت ایران با حضور شرکت های بین المللی آغاز شده بود و قرار بود فاز 11 نیز در همان قالب به بهره برداری برسد، اما در عمل قراردادهای رنگارنگ فاز 11 با شرکت هایی مانند توتال، شل، سی ان پی سی آی (شاخه بین المللی شرکت ملی نفت چین) و .

هیچ کدام به نتیجه مطلوب نرسید و ظرف 20 سال، جز وقت کشی در استفاده از منابع بزرگ ترین میدان مشترک گازی جهان، دستاوردی برای ایران نداشت.

با روی کارآمدن دولت سیزدهم، توسعه آخرین فاز پارس جنوبی به عنوان اولویت وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران مطرح شد تا در 20 ماه، طلسم 20 ساله این فاز شکسته شود.

این دستاور در حالی محقق شد که ایران همچنان با سنگین ترین تحریم های آمریکا علیه صنعت نفت خود برای دستیابی به سرمایه و فناوری رو


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

توسعه ایرانی ترین فاز پارس جنوبی در سرخط رسانه های جهان

توسعه ایرانی ترین فاز پارس جنوبی در سرخط رسانه های جهان