مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 28 شهریور 1402 ساعت 09:352023-09-19سياسي

عدالت دادرسی با رعایت حقوق متهم، بزه دیده و جامعه


رعایت حقوق متهم، بزه دیده و جامعه از شاخصه های مهم دادرسی عادلانه محسوب می شود که در قانون هم بارها به آن اشاره شده است.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرنگار قضایی خبرگزاری فارس، ماده یک قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1392 به ضابط دادگستری اشاره کرده که در بدو امر به نظر می آید که مفهومی مضیق تر از ضابطان قوه قضاییه دارد زیرا دادگستری شامل مجموعه دادگاه های بدوی، دادگاه ای تجدید نظر و دادسراها است، اما اصطلاح قوه قضاییه، دیکر سازمان های قضایی نیروی های مسلح، دیوان عالی کشور، دادگاه عالی انتظامی قضات و دادستانی کل کشور را نیز در بر می گیرد.

  از همین رو نسبت اصطلاحات ضابطان دادگستری و ضابطان قوه قضاییه را عموم و خصوص مطلق دانسته و بر همین اساس عنوان شده که با عنایت به اینکه قانون آیین دادرسی کیفری به صلاحیت های دیگر مراجع یا مقام های قضایی که خارج از دادگستری عمل می کنند مانند دادستانی کل کشور و سازمان قضایی نیروهای مسلح نیز مربوط می شود، به همین جهت گفته شده که مقید کردن ضابطان به قید دادگستری مناسب به نظر نمی رسد.

ولیکن به نظر می رسد که کلمه دادگستری در این ماده به معنای عام کلمه یعنی مراجع قضایی استفاده شده است.

  رعایت حقوق متهم  از شاخصه های مهم دادرسی عادلانه، رعایت حقوق متهم است؛ زیرا متهم به عنوان شخصی که در مرحله انتساب اتهام قرار دار


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

عدالت دادرسی با رعایت حقوق متهم، بزه دیده و جامعه

عدالت دادرسی با رعایت حقوق متهم، بزه دیده و جامعه