مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 29 شهریور 1402 ساعت 15:152023-09-20سياسي

اگر بخواهیم وارد عرصه تولید شویم، نهاد علم باید پرسشگر شود


عضو هیات عملی دانشگاه تهران در مورد ماهیت مرجعیت علمی، گفت: داشتن جایگاه برتر در علم، موجب قدرت کشورها می شود، اما یک جامعه زمانی از لحاظ دارایی و معرفتی به جایگاه مهمی می رسد که در آن جامعه روحیه نقد و روشنگری وجود داشته و جزم اندیشی از بین رفته باشد.

- در نهایت اگر بخواهیم وارد عرصه تولید شویم، نهاد علم باید پرسشگر شود.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، دکتر علی مبینی دهکردی در دومین نشست از سلسله پیش نشست های همایش ملی مرجعیت علمی که با عنوان شاخص های مرجعیت علمی و چگونگی ارتقای آن در ایرانداک برگزار شد، به بیان مرجعیت علمی در نگاه امانوئل کانت (فیلسوف) پرداخت و گفت: فرد در مرتبه اول شناخت قرار دارد و در پایین ترین سطح به بیان نظر خود می پردازد و مرتبه دوم باور فرد نسبت به شناخت خود اوست؛ اما اگر بخواهد به مرجعیت علمی برسد، باید به مرحله سوم یعنی دانش برسد.

او باید از باور و نظر فردی عبور کرده و به نوعی جهان شمولی برسد که بر پایه آرمان ها و از نوعی در هم تنیدگی و بهم پیوستگی برخوردار باشد.

مرجعیت علمی یا مرجعیت جهل؟ مبینی با طرح این سؤال که نهادهای علم چطور به جامعیت در تئوری علم می رسند؟ پاسخ داد: اگر در تئوری پردازی سهم نداشته باشیم، به راحتی نمی توانیم به مرجعیت علمی برسیم.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

اگر بخواهیم وارد عرصه تولید شویم، نهاد علم باید پرسشگر شود

اگر بخواهیم وارد عرصه تولید شویم، نهاد علم باید پرسشگر شود