مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 3 مرداد 1402 ساعت 06:302023-07-25سياسي

دیرینه شناسی «تعزیه» در حرجُند


حرجُند قطب مهم تعزیه کرمان که نام حسینی دارد و معنای «لشکر حر» به آن زینت بخشیده، اما در حوزه تعزیه مغفول مانده و آوازه آن کمتر به گوش مردم رسیده است.

- خبرگزاری فارس کرمان/آمنه شهریارپناه: محرم که می شود، حسینیه ای به وسعت کرمان شکل می گیرد و سنت ها و آیین های مختلف از گوشه گوشه این استان پهناور بیرون می ریزد و در طبق اخلاص تقدیم آقا اباعبدالله الحسین(ع) می شود.

هر منطقه به شکلی خاص و شیوه ای متفاوت ارادت خود را به آقای عاشقان ابراز می دارد، از علم گردانی و چهل منبرون گرفته تا سنگ زنی و تعزیه خوانی، مناطقی هم پذیرایی متفاوتی دارند، وجه مشترکشان هم این است که همگی به یک پیشینه تاریخی متصل اند و رسم و رسومات خود را به عنوان میراث از پیشینیان گرفته و آن را به نسل بعدی منتقل می کنند.

در این گزارش به تعزیه و تعزیه خوانی و سابقه آن در کرمان می پردازیم، مناطقی مثل ده زیار وجود دارند که شهره شهر شده اند، اما امروز از قدیمی ترین و سنتی ترین آیین عزاداری در حرجُند برایتان می نویسیم، شهری که قطب مهم تعزیه کرمان بوده و فرهنگ آن را دارد، نامش هم حسینی است و معنای لشکر حر به آن زینت بخشیده، اما مغفول مانده و آوازه آن کمتر به گوش مردم رسیده است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

دیرینه شناسی «تعزیه» در حرجُند

دیرینه شناسی «تعزیه» در حرجُند