مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 4 مرداد 1402 ساعت 22:352023-07-26سياسي

«جوش دوره» سنتی از عصر صفوی/سوگ مردم مروست در عزای شهید کربلا


یزدی ها در هر نقطه از استان سبک و سیاقی خاص در عزاداری های محرم دارند، مثلا مردم مروست و برخی دیگر از مناطق استان، مراسمی به نام «جوش دوره» دارند که از عصر صفوی به یادگار مانده است.

- یزد- یزدی ها در هر نقطه از استان سبک و سیاقی خاص در عزاداری های محرم دارند، مثلا مردم مروست و برخی دیگر از مناطق استان، مراسمی به نام جوش دوره دارند که از عصر صفوی به یادگار مانده است.

خبرگزاری مهر – گروه استان ها: گرچه نخل برداری به عنوان معروف ترین شیوه عزاداری یزدی ها در ماه محرم به ویژه در روز عاشورا شناخته شده و این سبک عزاداری شهرتی جهانی یافته اما در نقطه نقطه این استان مراسم و آیین سنتی از عزاداری وجود دارد که هر کدام از عصر و دوره ای از تاریخ به جا مانده است.

جوش دوره یکی از این آیین هاست که از عصر صفوی در برخی مناطق استان اجرا شده و هنوز هم در شهرهایی نظیر مروست و برخی روستاهای مهریز همچنان اجرا می شود.

جوش دوره از زمان صفویه به صورت ویژه پا گرفت و در چندین سبک اجرا شد که اکنون سه سبک از آن باقی مانده و عزاداران حسینی در شهرستان مروست این سه سبک را اجرا و به این شیوه برای شهدای کربلا عزاداری می کنند.

سبک های جوش دوره در مروست یکی از محققان فرهنگ عمومی یزد درباره این آیین سنتی و قدیمی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: جوش دوره در این سال


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

«جوش دوره» سنتی از عصر صفوی/سوگ مردم مروست در عزای شهید کربلا

«جوش دوره» سنتی از عصر صفوی/سوگ مردم مروست در عزای شهید کربلا