مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 7 مرداد 1402 ساعت 14:052023-07-29سياسي

ثبت نخستین نمونه شعر آزاد به نام شاعره ای بی دیوانی از یزد


محقق و نویسنده ی سرشناس یزدی از «شمس کسمایی» به عنوان یک بانوی نوگرا از خطه ی یزد یاد کرد که علاوه بر فعالیتهای سیاسی و مبارزاتی اش در دوران استبداد، - ایسنا/یزد محقق و نویسنده ی سرشناس یزدی از شمس کسمایی به عنوان یک بانوی نوگرا از خطه ی یزد یاد کرد که علاوه بر فعالیتهای سیاسی و مبارزاتی اش در دوران استبداد، با توجه به اشعارش می توان وی را مادر شعر مدرن در کنار نیما یوشیج به عنوان پدر شعر مدرن، نام برد.

حسین مسرت در گفت وگو با ایسنا، در مورد این بانوی شهیر یزدی می گوید: شمس یا شمس جهان فرزند خلیل کسمایی و بانو همایون در سال 1262 هجری شمسی و در شهر یزد به دنیا آمد.

نیاکان او از تبار گیلکانی بودند که از روستای کسمای گیلان به یزد کوچیده بودند؛ هرچند یحیی آرین پور معتقد است که خاندان کسمایی از اهالی گرجستان بودند که پس از فتح 17 شهر قفقاز به دست آغامحمّدخان قاجار به آذربایجان مهاجرت کرده و از آن جا به سایر نقاط ایران پراکنده شدند.

وی با بیان این که از دوران کودکی و نوجوانی شمس آگاهی در دست نیست، اضافه می کند: شمس در آغاز جوانی، پس از ازدواج با پسر عمّه اش حسین ارباب زاده از اهالی یزد که روشنفکر و طرفدار مشروطه بود و به بازرگانی چای و خشکبار با روسیه می پرداخت، بی درنگ شهر عشق آباد(مرکز کنونی ترکمنستان) رفت و ضمن فراگرفتن زبان روسی، ب


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

ثبت نخستین نمونه شعر آزاد به نام شاعره ای بی دیوانی از یزد

ثبت نخستین نمونه شعر آزاد به نام شاعره ای بی دیوانی از یزد