مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 5 مرداد 1402 ساعت 13:152023-07-27فرهنگي

فلسفه وجود سقاخانه ها چیست؟


کارشناس ثبت آثار میراث معنوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی، چرایی ایجاد سقاخانه ها و باورهای دینی که برای ساخت این مکان ها وجود داشت را تشریح کرد.

- ایسنا/خراسان شمالی کارشناس ثبت آثار میراث معنوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی، چرایی ایجاد سقاخانه ها و باورهای دینی که برای ساخت این مکان ها وجود داشت را تشریح کرد.

حسین پناه در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: سقاخانه ها در راسته بازارها در دوره صفویه ساخته شد و این مکان ها در محل هایی ساخته می شدند که آب لوله کشی وجود نداشت و افراد تشنه می توانستند از آبی که در آنجا وجود داشت، سیراب شوند.

وی افزود: سقاخانه ها یک اتاقک آبی بود که شخص یا اشخاص نذر می کردند و آب را از آب انبارها که خیلی دور و سخت بود، داخل مشک ها می ریختند و می آوردند و سپس داخل مخزن ریخته و به این ترتیب نذر آب خود را انجام می دادند.

حسین پناه ادامه داد: شخص تشنه از آن آب استفاده می کرد و اگر خودش نذری داشت با روشن کردن شمع، نذر خود را بیان و مثلا می گفت در صورت برآورده شدن نذر، 3 مشک برای آن سقاخانه بیاورد.

وی بیان کرد: یکی از دلایلی که این مکان نام سقاخانه گرفت، رشادت هایی بود که حضرت ابوالفضل عباس (ع) در واقعه تاسوعا در کربلا از خود نشان داد و پنجه برای سقاخانه نیز ی


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

فلسفه وجود سقاخانه ها چیست؟

فلسفه وجود سقاخانه ها چیست؟