مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 28 مرداد 1402 ساعت 12:452023-08-19بين الملل

سفر امیرعبداللهیان به عربستان و صفحه جدیدی از روابط که ورق خورد


وزیر امور خارجه دو ماه بعد از سفر همتای سعودی به تهران، در سفری به ریاض و جده، صفحه جدیدی از روابط جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی را گشود و ولی عهد عربستان در دیدار با امیرعبداللهیان بر نگاه راهبردی به روابط با ایران تأکید کرد.

-   *مناسبات جدید دیپلماتیک ایران و عربستان چه زمانی کلید خورد؟ 19 اسفند 1401 بود که ایران و عربستان سعودی بعد از پنج دور مذاکره امنیتی در عراق (از فروردین 1400 آغاز و آخرین دور آن اردیبهشت 1401) و سه دور گفت وگو در عمان و وساطت های این دو کشور در نهایت در پکن به توافق رسیدند تا روابط دیپلماتیک را از سر بگیرند.

توافقی که پیش زمینه آن سفر آیت الله رییسی به پکن در بهمن ماه 1401 و هماهنگی های به عمل آمده از سوی شی جین پینگ  رییس جمهور چین در سفرش به پکن و رایزنی های انجام شده مقامات چین با عربستان بود.

این اقدامات و از همه مهمتر وجود اراده جدی نزد مقامات ایران و عربستان عاملی شد تا این روابط به حالت عادی بازگردد.

توافقی که با حضور علی شمخانی دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی و  مساعد بن محمد العیبان مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و با حضور وانگ یی  عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رییس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین حاصل شد و ایران و عربستان در این بیانیه نسبت به از س


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

سفر امیرعبداللهیان به عربستان و صفحه جدیدی از روابط که ورق خورد

سفر امیرعبداللهیان به عربستان و صفحه جدیدی از روابط که ورق خورد