مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 24 مرداد 1402 ساعت 13:002023-08-15پزشكي

زالو مشکل جدید یوزها


آبشخور مشترک دام و یوز باعث می شود که بسیاری از بیماری ها به راحتی بین آنها انتقال پیدا کنند، این موضوع برای گونه وحشی مثل یوزپلنگ خطرات زیادی را به همراه داشته است.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرنگار محیط زیست خبرگزاری فارس، وقتی خبر تلف شدن یک یوزپلنگ جوان در هفته گذشته، منجر به طرح این سؤال شدکه علت مرگ این گونه چه بود؟ در کالبد گشایی انجام شده در تهران اعلام شد که بخشی از قلب یوز دچار نکروز سراسری بوده و مخچه خونریزی وسیع داشته که علت عدم تعادل یوز همین موضوع بوده است.

آب آوردگی یا آمفیزم سراسری ریه به علت عدم کارکرد درست قلب بوده، کم خونی شدید در حد فوق حاد که به علت ضعف و احتمالاً حضور زالوهای زیاد در دهان و مری بوده است.

چیزی که در این نتیجه خودنمایی می کرد حضور تعداد زیاد زالو در دهان و مری یوزپلنگ بود.

زالویی که معمولاً از طریق آبشخور به حیوان منتقل می شود و در یوز تا به حال سابقه نداشته و بیشتر در دام هایی مثل شتر و گوسفند مشاهده می شود.

مسئله روشن این نکته بود که زالوها از طریق دام ها و به خصوص شتر به آبشخورها منتقل شده و در حین آب خوردن یوز به دهان او منتقل شده و درآنجا تکثیر شده اند، اما سوالی که پیش میآید این نکته است که چرا نباید آبشخورها تمیز شود تا زالو باعث مرگ یکی از مهم ترین گونه های جانوری در ایران نباشد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

زالو مشکل جدید یوزها

زالو مشکل جدید یوزها