مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 8 مرداد 1402 ساعت 09:302023-07-30سياسي

آیین «نخل گردانی» در روستای دستگرد قم قدمتی 400ساله دارد


 به گزارش سایت قطره و به نقل ازگروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، جلسه 475 بنیاد قم پژوهی با موضوع: «آیین های عزاداری و نخل گردانی در روستای دستگرد قم؛ از گذشته تا امروز» با حضورآقای مصطفی جعفرزاده و حاج اصغر جعفری در موسسه طلوع مهر قم برگزار شد.

- فرهنگیار واحد فرهنگ مردم مرکز تحقیقات صدا و سیما گفت: آیین نخل گردانی یکی از سنت های قدیمی در عزای سالار شهیدان در روستای دستگرد قم است که قدمت 400ساله دارد و با تحقیق های میدانی صورت گرفته قدمتش به دوران صفوییه باز می گردد.

 به گزارش سایت قطره و به نقل ازگروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، جلسه 475 بنیاد قم پژوهی با موضوع: آیین های عزاداری و نخل گردانی در روستای دستگرد قم؛ از گذشته تا امروز با حضورآقای مصطفی جعفرزاده و حاج اصغر جعفری در موسسه طلوع مهر قم برگزار شد.

مصطفی جعفرزاده در این جلسه گفت: آیین های عزاداری در روستای دستگرد قم از سال 1320 تا سال 1350تغییراتی داشته است.

در گذشته آیین هایی مثل کتل گردانی به همراه نخل گردانی وجود داشت که با درگذشت پیرغلامان این رسم به فراموشی سپرده شد، ولی آیین نخل گردانی همچنان در روز عاشورا در روستای دستگرد با شکوه خاص و پرشور برگزار می شود.

وی با بیان اینکه در قدیم مراسم عزاداری دهه اول محرم در روستای دستگرد از روز پنجم محرم آغاز می شد گفت: بخشی از آیین نخل گردانی، بستن و آذین بندی نخل بود که پیرغلام


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

آیین «نخل گردانی» در روستای دستگرد قم قدمتی 400ساله دارد

آیین «نخل گردانی» در روستای دستگرد قم قدمتی 400ساله دارد