مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 4 مرداد 1402 ساعت 14:562023-07-26حوادث

خطر مرگ بیخ گوش یوزهای ایرانی؛ وقتی معادن بلای جان حیات وحش می شوند!


سال هاست که عوامل متعددی، جان یکی از نادرترین گونه های حیات وحش دنیا را تهدید می کند.

هرازچندگاهی خبرهای تلخی درباره مرگ یوزپلنگ ایرانی که در معرض خطر انقراض شدید قرار دارد، از گوشه و کنار کشورمان به گوش می رسد و محدوده جاده مرگ عباس آباد در شرق استان سمنان کانون این خبرهای ناگوار است.

اما در کمتر از یک سال اخیر، مرگ یوزها در حوادث جاده ای شدت بیشتری گرفته است و در سال جاری به تنهایی گونه های ارزشمندی از این جانور تیزپا را در محدوده حومه پارک ملی توران در شهرستان شاهرود به واسطه سوانح جاده ای از دست داده ایم؛ اما این، همه ماجرا نیست.

خطر حوادث رانندگی در جاده هایی که در دل طبیعت بی نظیر خارتوران کشیده شده است، تنها نگرانی یوزهای ایرانی نیست؛ گرچه این روزها مطالبه اهالی بومی و دوستداران حیات وحش و طبیعت ایرانی برای فنس کشی و ایمن سازی این مسیر شدت گرفته است.

در کنار جاده کشی های نصفه و نیمه و خطرآفرین، چندین عامل دیگر نیز حیات گونه ارزشمند یوز ایرانی را تهدید می کند؛ از معدن کاوی ها گرفته تا گله های پرشمار دام و سگ های گله! سازمان حفاظت محیط زیست که نقش اساسی در حفاظت از این گونه های کمیاب را بر عهده دارد، در سال های اخیر نه تنها در صیانت از این گونه ارزشمند با موفقیت خاصی همراه نشده، بلکه در نقش تنظیم گری خود میان سایر دس


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

خطر مرگ بیخ گوش یوزهای ایرانی؛ وقتی معادن بلای جان حیات وحش می شوند!

خطر مرگ بیخ گوش یوزهای ایرانی؛ وقتی معادن بلای جان حیات وحش می شوند!