مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 7 مرداد 1402 ساعت 10:412023-07-29پزشكي

روشی مطمئن برای ترمیم ریه های سیگاری


استعمال دخانیات همواره به عنوان یکی از اصلی ترین عوامل تهدید کننده سلامت انسان محسوب می شده و به طور خاص روی بافت ریه و قلب و عروق تأثیر دارد.

- سلامت نیوز نوشت؛ پژوهش های پیشین نشان می دهد سیگار کشیدن طولانی مدت منجر به از بین رفتن تدریجی عملکرد ریه و بروز وضعیتی به نام امفیزم (emphysema) می شود.

این عارضه، نوعی بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD) محسوب می شود که مسیر و روند طبیعی جریان هوا را در ریه فرد مسدود کرده و نفس کشیدن را برای وی دشوار می کند.

مطالعات پژوهشگران نشان می دهد: استفاده از پلریکسافور (Plerixafor) می تواند در این نوع از آسیب های ریوی مؤثر باشد.

پلریکسافور دارویی است که سیستم ایمنی بدن را تحریک می کند تا تعداد بیشتری از سلول های پیشرو خون ساز یا HPC را از مغز استخوان به داخل خون آزاد کند.

این دارو به طورمعمول یکی از ابزار های سلول درمانی است که برای درمان برخی از انواع سرطان که منشأ سلول های خونی هستند، ازجمله میلومای چندگانه (multiple myeloma) و لنفوم غیر هوچکین (non-Hodgkin lymphoma) استفاده می شود.

یافته های به دست آمده از این پژوهش نشان می دهد که تعداد کمتر HPC در جریان خون می تواند با افزایش شدت آمفیزم مطابقت داشته باشد و این شرایط مانع از ترمیم ریه ها از آسیب های ناشی از دود سیگار و سایر دخانیات می شود.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

روشی مطمئن برای ترمیم ریه های سیگاری

روشی مطمئن برای ترمیم ریه های سیگاری