مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 12 مرداد 1402 ساعت 11:162023-08-03اقتصادي

تازیانه خشکسالی بر تن مزارع طلایی گندم


گندم به عنوان غذای اصلی مردم اهمیت فوق العاده ای در امنیت غذایی جامعه دارد و بسیاری از کشورها به ویژه کشورهای توسعه یافته تلاش می کنند تا برای خودکفایی در تولید این محصول، حمایت های جدی از کشاورزان گندم کار داشته باشند.

در ایران هم مانند دیگر مناطق جهان، گندم به عنوان محصولی استراتژیک مطرح است و حتی در فرهنگ عامه از آن تعبیر به برکت می شود.

اعمال برخی سیاست های تشویقی در کنار تامین نهاده ها با قیمت مناسب و تولید ارقام جدید در مراکز تحقیقاتی و انتقال آن به مزارع گندم کشاورزان، در برخی سال ها ایران را تا مرز خودکفایی در تولید این محصول باارزش رساند.

*ضرورت خودکفایی در تولید گندم اما در دولت های یازدهم و دوازد هم، عدم حمایت از کشاورز با تعیین نشدن قیمت مناسب برای خرید تضمینی گندم و همچنین پرداخت نکردن به موقع وجه محصول سبب شد تا چراغ هایی که به امید خودکفایی برای تامین گندم روشن شده بود، یکی پس از دیگری خاموش و در برخی از سال ها بیش از 5 میلیون تن گندم برای تامین نیاز مردم به کشور وارد شود.

این در حالی است که آن زمان قیمت خرید تضمینی گندم از کشاورزان ایرانی خیلی کمتر از قیمت واردات این محصول بود و برای همین بسیاری از کشاورزان گندمکار به کشت محصولات دیگر از جمله کلزا روی آورده بودند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

تازیانه خشکسالی بر تن مزارع طلایی گندم

تازیانه خشکسالی بر تن مزارع طلایی گندم