مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 12 مرداد 1402 ساعت 01:052023-08-02سياسي

یک آیین چهارصدساله در محرم


«آیین نخل گردانی» در استان مرکزی با قدمتی 400 ساله یکی از رسم های مذهبی است که در ایام محرم و روز عاشورا در شهرستان های خمین و نراق برگزار می شود.

- آیین نخل گردانی در استان مرکزی با قدمتی 400 ساله یکی از رسم های مذهبی است که در ایام محرم و روز عاشورا در شهرستان های خمین و نراق برگزار می شود.

حسین محمودی ـ معاون میراث فرهنگی استان مرکزی ـ درباره آیین نخل گردانی در شهر نراق به ایسنا گفت: نراق دارای دو نخل بزرگ و کوچک است که در ایام محرم جوانان با حضور در کنار نخل های شهر با پوشش پارچه های مختلف لباس عزا را بر تن نخل ها می پوشانند و با ذکر یا علی و یا زهرا ، نخل را از محل و جایگاه خود حرکت داده و آن را در میدان اصلی شهر می آورند.

این مراسم از دیرباز برای مردم نراق اهمیت خاصی داشته و سال هاست که در شهر نراق در ایام شهادت پنج تن آل عبا آیین سنتی نخل گردانی برگزار می شود.

آیین سنتی نخل گردانی در نراق او افزود: به افرادی که پایه های نخل را بر دوش می گیرند، پایه کش گفته می شود و از زمان های دور پایه کشان نخل در نراق مقدس بوده و از این رو افرادی که این نخل را بر دوش می برند با وضو و نیت خیر ابتدا آن را بوسیده و سپس یا علی گویان پایه های سنگین را حمل می کنند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

یک آیین چهارصدساله در محرم

یک آیین چهارصدساله در محرم